dpf-system-035

Metody czyszczenia DPF

Skuteczna metoda czyszczenia filtrów musi oczyścić kanały ( dolotowe i wylotowe ) filtra z sadzy, popiołów, nagarów, cząstek stałych tlenku ceru, oraz równocześnie być bezpieczna dla samego wkładu rdzenia filtra.

Czyszczenie hydrodynamiczne

Metoda czyszczenia z wykorzystaniem specjalistycznej maszyny, wytwarzającej strumień roboczy cieczy skierowany bezpośrednio do wnętrza filtra. Wymagane zastosowania środka czyszczącego – detergentu.

Zalety:

  • Bezpieczna dla powłoki katalitycznej filtra. Wysoka skuteczność, nawet do 98 % przepustowości.
  • Jako nieliczna ma możliwość skutecznego oczyszczenia kanałów filtra ze
    wszystkich cząstek stałych : sadzy, popiołów, nagaru, tlenku ceru.
  • Brak konieczności wycinania wkładu ceramicznego.
  • Szybki czas czyszczenia około 30 min.

Wady:

  • Skuteczność uzależniona od dobrze dobranego detergentu.

Obróbka termiczna

Wypalanie sadzy w piecu indukcyjnym. Umieszczenie wkładu ceramicznego rdzenia filtra w piecu na około 12 godzin.

Zalety:

  • Skutecznie usuwa ( wypala ) sadzę.

Wady:

  • Nie usuwa pozostałych cząstek stałych, np. popiołów, których nie ma możliwości wypalić.
  • Duże ryzyko uszkodzenia wkładu ceramicznego filtra, wyczulonego na zbyt gwałtowne zmiany
    temperatury.
  • Konieczność przecięcia filtra, wyciągniecie wkładu, spawanie.

Obróbka ultradźwiękowa

Metoda polegająca na całościowym zanurzeniu filtra w wannie z roztworem. Ultradźwięki w roztworze myjącym wytwarzają fale ciśnienia w postaci implodujących pęcherzyków, a te z kolei odrywają zanieczyszczenia z powierzchni mytych filtrów.

Zalety:

  • Pozwala na dobre oczyszczenie kanałów filtra, tak długa jak do wszystkich miejsc dociera woda.
  • Brak konieczność rozcinania filtra.

Wady:

  • W przypadku bardzo zablokowanych ( zapieczonych ) kanałów filtra woda z ultradźwiękami
    ma ograniczony dostęp i możliwości penetracji. Pozostawiając te miejsca nieudrożnione.
  • Wymaga przedmuchania sprężonym powietrzem.

Obróbka pneumatyczna

Filtr cząstek stałych umieszczany jest w specjalistycznej maszynie, w której poddawany jest przedmuchiwaniu sprężonym powietrzem.

Zalety:

  • Każdy kanał filtra adresowany jest indywidualnie podczas przedmuchiwania.
  • Stosunkowo mało inwazyjny dla wkładu filtra.
  • Czyszczenie bez użycia detergentu.

Wady:

  • Potrzeba przecięcia filtra, wyciągniecie wkładu, spawanie.
  • Mało skuteczny w przypadku wkładu filtra zalanego olejem.
  • Ogólna skuteczność na poziomie 70 %.

Wypalanie w trybie serwisowym

Za pomocą komputera diagnostycznego uruchamiany jest tryb, w którym silnik pracuje na dużych obrotach.
Dużo bogatsza mieszanka paliwowa, wpływa na zwiększenie temperatury spalin do poziomu nawet 600 stopni! W takich warunkach możliwe jest wypalanie sadzy.

Zalety:

  • Skutecznie wypala sadzę w jednostkach o małym przebiegu do 50.000 km.
  • Procedura bez demontażu filtra.

Wady:

  • Nie usuwa popiołów. Wypala tylko sadzę.
  • Bardzo mało skuteczny w przypadku samochodów z dużym przebiegiem, gdzie poziom popiołów
    stanowi przeważającą część zapchanego filtra.
  • Tryb serwisowy regeneracji w znacznym stopniu obciąża silnik ( zarzynanie silnika ).
  • Konieczność wymiany oleju.

Czyszczenie chemiczne

Czynność ta polega na wprowadzeniu do wnętrza filtra specjalnej chemii mającej na celu rozpuścić sadzę. Czyszczenie chemiczne złogów węgla jednym preparatem, a następnie spłukaniu ich drugim. Następnie mechanik podłącza do samochodu komputer serwisowy i uruchamia procedurę serwisową regeneracji filtra.

Zalety:

  • Nie wymaga rozcinania filtra. Aplikacja chemii bez demontażu filtra.

Wady:

  • Wypłukuje tylko najmniejsze cząstki stałe w kanałach dolotowych wkładu filtra.
  • Oczyszcza skutecznie tylko kanały wylotowe filtra, pozostawiając w kanałach
    dolotowych filtra ( zaślepione od strony wylotowej ) rozpuszczone złogi.
  • Metoda bardzo inwazyjna dla wkładu filtra.

Komentowanie jest wyłączone.