dpf-system-016

Wyniki testów

WYNIKI TESTÓW SKUTECZNOŚCI

Nasze badania i testy jasno pokazały, że najbardziej skuteczną metodą udrażniania zablokowanych kanałów filtrów DPF / FAP / KAT jest czyszczenie strumieniem wody pod wysokim ciśnieniem z dobrze dobranym detergentem. Z drugiej strony najgorszą i najbardziej inwazyjną metodą okazało się czyszczenie chemiczne.

Czyszczenie hydrodynamiczne

Czyszczenie hydrodynamiczne tylko jako jedyne dawało szansę na pozbycie się wszystkich rodzajów cząstek stałych, zarówno z kanałów dolotowych jak i wylotowych wkładu filtra. Strumień cieczy roboczej w maszynie kierowany jest od strony wylotowej filtra, czyli z reguły drożnych kanałów wylotowych, następnie woda z detergentem przedostaje się poprzez mikropory w ściankach dzielących kanały do niedrożnych kanałów dolotowych. Filtr zapinany jest w maszynie pionowo, stroną wylotową od góry ( gdzie aplikowany jest strumień wody ). Takie ułożenie filtra pozwala na swobodne oczyszczanie się kanałów dolotowych filtra, które w tej pozycji mają otwarte kanały dołem, gdzie zanieczyszczona woda wraz ze wszystkimi złogami może bez oporów wydostawać się na zewnątrz filtra. Pozostałe metody nie gwarantowały już takiej skuteczności przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa dla wkładu filtra.

Czyszczenie ultradźwiękami

Czyszczenie ultradźwiękami radzi sobie tylko z mało lub średnio zabrudzonymi filtrami. Niestety większość filtrów trafia do czyszczenia w ciężkim stanie. W takich filtrach woda z ultradźwiękami nie dociera do wszystkich zakamarków, pozostawiając niektóre kanały niedrożne. W tej metodzie również potrzebne jest końcowe przedmuchanie sprężonym powietrzem, które z większym lub mniejszym powodzeniem usuwa rozpuszczone złogi z kanałów wkładu filtra. Obróbka pneumatyczna kiepsko sobie radzi z czyszczeniem filtrów zanieczyszczonych olejem oraz z zapieczonymi złogami nagaru. Nie jest to rzadki przypadek. Awaria turbosprężarki, wtrysków często prowadzą do zalania olejem filtra DPF. W dodatku w tej metodzie zachodzi konieczność rozcięcia filtra, wyciągnięcia rdzenia filtra, potem spawania. Wypalanie w trybie serwisowym ma tylko sens w samochodach z naprawdę niskim przebiegiem, gdzie w zablokowanych kanałach czysta sadza stanowi przeważającą część. Taką sadzę łatwo wypalić do postaci gazowej. W samochodach z przebiegiem powyżej 100000 km, taki zabieg bardzo rzadko okazuje się skuteczny. Wypalona sadza uwalnia tylko małą część kanałów filtra, pozostała cześć w dalszym ciągu zablokowana jest popiołem.

Obróbka termiczna w piecu indukcyjnym

Obróbka termiczna w piecu indukcyjnym pozwala na wypalanie sadzy w kanałach filtra do postaci popiołu, inaczej niż odbywa się to w środowisku układu wydechowego, gdzie cząstki sadzy zachodzą w reakcję z dwutlenkiem azotu ze spalin, z czego powstają tlenek węgla oraz tlenek azotu. Te natomiast łączą się z tlenem, tworząc dwutlenki węgla i dwutlenki azotu wydostające się kanałami wylotowymi z układu. Mówiąc prosto, sadza utlenia się tam do postaci gazowej, której znacznie łatwiej wydostać się z filtra niż popiołowi.
Ponadto skuteczność tej metody uzależniona jest trochę od szczęścia. Zbyt krótki czas obróbki, powoduje, iż mocno skompresowana sadza, znajdująca się wewnątrz rdzenia filtra, nie zostanie spopielona, a filtr nie odzyska pełnej sprawności. Z drugiej strony, zbyt długi czas nagrzewania prowadzi do degradacji rdzenia filtra. Po obróbce termicznej kanały wkładu filtra zablokowane są popiołem, który zależnie od wcześniejszego procesu spalania sadzy, nadaje się bardziej, lub mniej do przedmuchania sprężonym powietrzem.

Czyszczenie preparatami chemicznymi

Czyszczenie preparatami chemicznymi to istna tortura dla wkładu filtra. W większości przypadków substancja chemiczna rozpuszcza się i łączy z cząstkami stałymi filtra, blokując go jeszcze w większym stopniu. W wielu przypadkach wkład filtra ulega uszkodzeniu mechanicznemu. Dzięki zdobytemu doświadczeniu wybraliśmy metodę czyszczenia strumieniem wody pod wysokim ciśnieniem. W pierwszej fazie skupiliśmy się na wyeliminowaniu potencjalnych wad, czyli : źle dobrany detergent, lub zbyt duża moc sprężonego powietrza w strumieniu roboczym cieczy. Aby sprostać wyzwaniu opracowaliśmy swój własny detergent oraz maszyny do czyszczenia. W wyniku podjętych działań powstała nasza autorska technologia.

Komentowanie jest wyłączone.