Technologia

DPF vs FAP vs SCR - czym się różnią? Prosty przewodnik

DPF SYSTEM
7 minut czytania
#DPF #FAP #SCR #różnice

DPF vs FAP vs SCR – filtry w autach osobowych – DPF SYSTEM Gorzów Wielkopolski

Wprowadzenie

Jeśli jeździsz dieslem, na pewno spotkałeś się z tajemniczymi skrótami: DPF, FAP, SCR. Co one oznaczają? Czy to to samo? W tym artykule wyjaśnimy wszystkie różnice w prosty sposób!

DPF - Diesel Particulate Filter

Czym jest?

DPF (Diesel Particulate Filter) = Filtr cząstek stałych

Funkcja:

  • Zatrzymuje sadze (cząstki stałe) ze spalin
  • Redukuje emisję PM (Particulate Matter) o 95-99%
  • Wymaga okresowej regeneracji

Gdzie występuje?

  • Większość marek: VW, Audi, BMW, Mercedes, Toyota, Mazda
  • Norma: Euro 5 i nowsze (od 2009)
  • Silniki: Diesel

Jak działa?

[Spaliny z silnika] → [Filtr DPF] → [Czyste spaliny]

                    [Sadze zostają]

                    [Regeneracja]

Serwisowanie:

  • Regeneracja automatyczna co 400-800 km
  • Czyszczenie co 100-150 tys. km
  • Koszt czyszczenia: 400-800 zł

FAP - Filtre à Particules

Czym jest?

FAP = francuska nazwa dla DPF

Czyli:

  • FAP = DPF
  • To ten sam element!
  • Tylko inna nazwa

Gdzie spotykamy FAP?

Głównie w markach francuskich:

  • ✅ Peugeot
  • ✅ Citroën
  • ✅ Renault
  • ✅ Niektóre Fiaty (platformy PSA)

Różnica między DPF a FAP?

BRAK RÓŻNICY TECHNICZNEJ!

To tylko różne nazewnictwo:

  • DPF - powszechna międzynarodowa nazwa
  • FAP - nazwa marketingowa PSA (Peugeot-Citroën)

Funkcjonalnie identyczne:

  • Zatrzymują te same cząstki
  • Działają na tej samej zasadzie
  • Wymagają takiego samego serwisu

Specyfika FAP w autach francuskich:

Peugeot/Citroën często dodają:

  • Dodatek Eolys - płyn wspomagający regenerację
  • Zbiorniczek na Eolys pod maską
  • Wymiana Eolys co 80-120 tys. km (koszt: 150-300 zł)

Jak działa Eolys:

  1. Płyn dodawany automatycznie do paliwa
  2. Obniża temperaturę regeneracji (z 650°C do 450°C)
  3. Ułatwia spalanie sadzy

SCR - Selective Catalytic Reduction

Czym jest?

SCR = Selektywna Redukcja Katalityczna

Uwaga: To NIE to samo co DPF!

Funkcja:

  • Redukuje tlenki azotu (NOx)
  • Używa płynu AdBlue (mocznik)
  • Współpracuje z DPF

Kluczowa różnica:

SystemCo usuwaJak działa
DPF/FAPSadze (PM)Filtracja + spalanie
SCRTlenki azotu (NOx)Reakcja chemiczna z AdBlue

Jak działa SCR?

[Spaliny] → [DPF] → [SCR + AdBlue] → [Czyste spaliny]
               ↓          ↓
           [Sadze]    [NOx → N2 + H2O]

Proces:

  1. AdBlue wtryskiwany do spalin
  2. Mocznik rozkłada się na amoniak (NH3)
  3. Amoniak reaguje z NOx
  4. Powstaje czysty azot (N2) i woda (H2O)

AdBlue - co musisz wiedzieć:

Zużycie:

  • 1-1.5 litra na 1000 km
  • Zbiornik: 10-25 litrów
  • Dolew co 10-15 tys. km

Koszt:

  • Cena AdBlue: 3-5 zł/litr
  • Koszt na 10 tys. km: ~50 zł

Co się stanie jak zabraknie?

  • ⚠️ Auto nie odpali po wyczerpaniu AdBlue!
  • Lampka ostrzegawcza zwykle 2400 km przed końcem
  • Tryb awaryjny - ograniczenie mocy

DPF + SCR = Euro 6

Nowoczesne diesle mają OBA systemy!

Układ kompletny (Euro 6):

                    ┌─────────────┐
      Spaliny  →   │     DPF     │  (usuwa sadze)
                    └──────┬──────┘

                    ┌─────────────┐
                    │  SCR + AdBlue│  (usuwa NOx)
                    └──────┬──────┘

                  Czyste spaliny ✓

Dlaczego oba?

  • DPF nie radzi sobie z NOx
  • SCR nie radzi sobie z sadzami
  • Razem = spełnienie norm Euro 6

Serwisowanie:

ElementCzęstotliwośćKoszt
DPF - czyszczenie100-150 tys. km400-800 zł
SCR - czyszczenie200+ tys. km500-1000 zł
AdBlue - dolew10-15 tys. km50 zł
CzujnikiPrzy awarii200-500 zł

Jak sprawdzić co ma moje auto?

Metoda 1: Dowód rejestracyjny

Sprawdź normę Euro:

  • Euro 5 (2009-2014) → zwykle tylko DPF
  • Euro 6 (od 2014) → DPF + SCR

Metoda 2: Pod maską

Szukaj:

  • Zbiorniczek AdBlue (niebieski korek) → masz SCR
  • Zbiorniczek Eolys (francuskie auta) → masz FAP
  • Brak AdBlue → prawdopodobnie tylko DPF

Metoda 3: Przy tankowaniu

Wlew paliwa:

  • Dwa wlewy (diesel + AdBlue) → SCR jest
  • Jeden wlew → tylko DPF

Metoda 4: Diagnostyka

Podłącz tester OBD:

  • Odczytaj systemy
  • Sprawdź kody błędów
  • Zobacz jakie czujniki są aktywne

Objawy problemów - jak rozpoznać który system?

Problemy z DPF/FAP:

  • 🔶 Lampka DPF/FAP świeci się
  • 💨 Czarny dym z wydechu
  • 📉 Spadek mocy
  • ⛽ Zwiększone spalanie
  • 🐌 Problemy z regeneracją

Problemy z SCR:

  • 🔵 Lampka AdBlue świeci się
  • 🚫 Komunikat “brak AdBlue”
  • 📊 Błędy NOx w diagnostyce
  • ⚠️ “500 km do zablokowania rozruchu”
  • 💧 Krystalizacja AdBlue (zima)

Problemy z oboma:

  • 🔴 Check Engine świeci się
  • 🚗 Tryb awaryjny (limp mode)
  • 📉 Znaczny spadek mocy
  • 🛑 Auto nie odpala

Koszty eksploatacji - porównanie

Tylko DPF (Euro 5):

Roczny koszt (15 tys. km):

  • Regeneracje: 0 zł (automatyczne)
  • AdBlue: 0 zł (nie ma)
  • Razem: ~0 zł

Co 100 tys. km:

  • Czyszczenie DPF: 600 zł
  • Razem: 600 zł

DPF + SCR (Euro 6):

Roczny koszt (15 tys. km):

  • Regeneracje: 0 zł (automatyczne)
  • AdBlue: ~75 zł
  • Razem: ~75 zł

Co 100 tys. km:

  • Czyszczenie DPF: 600 zł
  • AdBlue (100 tys. km): 500 zł
  • Razem: 1100 zł

Różnica: ~5 zł miesięcznie!

Który system jest lepszy?

DPF (Euro 5):

Zalety:

  • ✅ Prostszy
  • ✅ Bez AdBlue
  • ✅ Tańszy w eksploatacji
  • ✅ Mniej elementów do awarii

Wady:

  • ❌ Wyższa emisja NOx
  • ❌ Przestarzały (od 2014)
  • ❌ Problemy w SCT (strefy czyste)

DPF + SCR (Euro 6):

Zalety:

  • ✅ Niższa emisja (PM + NOx)
  • ✅ Zgodność z najnowszymi normami
  • ✅ Brak problemów w SCT
  • ✅ Lepsza dla środowiska

Wady:

  • ❌ Dodatkowy koszt AdBlue
  • ❌ Więcej elementów
  • ❌ Ryzyko problemów z AdBlue (zima)

Werdykt: Euro 6 jest lepsze dla środowiska, minimalnie droższe w eksploatacji.

Najczęstsze pytania (FAQ)

Czy mogę jeździć bez AdBlue?

NIE! Auto zablokuje rozruch po wyczerpaniu AdBlue.

Co robić:

  • Dolej AdBlue gdy lampka świeci się
  • Nie zwlekaj - masz ~2400 km zapasu
  • Koszt: 20-50 zł za dolew

Czy FAP to to samo co DPF?

TAK! To tylko inna nazwa, funkcjonalnie identyczne.

Czy SCR zastępuje DPF?

NIE! SCR współpracuje z DPF, nie zastępuje go.

Pamiętaj:

  • DPF = sadze (PM)
  • SCR = tlenki azotu (NOx)
  • Razem = czyste spaliny

Jak dbać o DPF/FAP/SCR?

Uniwersalne zasady:

  1. ✅ Długie trasy raz w miesiącu
  2. ✅ Jakościowy olej Low SAPS
  3. ✅ Dobre paliwo
  4. ✅ Dolew AdBlue (jeśli masz SCR)
  5. ✅ Czyszczenie DPF co 100-120 tys. km
  6. ✅ Diagnostyka co 50 tys. km

Podsumowanie - ściąga

Szybkie porównanie:

CechaDPFFAPSCR
Co to jest?Filtr cząstekTo samo co DPFSystem NOx
Co usuwa?Sadze (PM)Sadze (PM)Tlenki azotu (NOx)
Jak działa?FiltracjaFiltracja + EolysAdBlue
NormaEuro 5+Euro 5+Euro 6
Dodatkowy płyn?NIEEolys (PSA)AdBlue (TAK)
CzyszczenieCo 100-150 tys.Co 100-150 tys.Co 200+ tys.

Kluczowe wnioski:

  1. DPF = FAP - to to samo!
  2. SCR to coś innego - usuwa NOx, nie sadze
  3. Euro 6 = DPF + SCR - oba systemy razem
  4. Wszystkie wymagają dbałości - regularna diagnostyka i czyszczenie

Potrzebujesz czyszczenia DPF/FAP?

Bez względu na to, czy masz DPF, FAP, SCR czy wszystkie naraz - regularny serwis jest kluczem do bezawaryjnej jazdy!

Zadzwoń: 608 888 757

DPF SYSTEM - czyścimy wszystkie typy:

✅ DPF (wszystkie marki) ✅ FAP (Peugeot, Citroën, Renault) ✅ SCR (systemy Euro 6) ✅ Gwarancja 2 lata ✅ Realizacja 24h ✅ Wysyłka kurierem


Masz pytania? Napisz lub zadzwoń - chętnie doradzimy który system ma Twoje auto!

Masz filtr FAP (PSA) i potrzebujesz regeneracji? Sprawdź: Regeneracja FAP

Potrzebujesz czyszczenia DPF?

Skorzystaj z naszych usług - gwarancja 2 lata, realizacja 24h, wysyłka kurierem w całej Polsce.

Udostępnij artykuł:

Zadzwoń Kurier 24h